fredag 7 oktober 2011

Tal - En hjälte för mig

Hjältar finns runt om kring oss, i alla sammanhang. På tv:n, i tidningar men även i det vardagliga livet. Hela tiden kretsar de runt omkring oss och göra nytta för världen. Vad känner tecknar en hjälte? Kan vem som helst vara hjälte? Är du en hjälte, är jag en hjälte? Vad det är som får hjältar att utstå från mängden, den frågar har säkert flera helt olika svar beroende på vem man frågar. Vissa personer anser att en hjälte måste vara stor och stark, en annan tycker att en hjälte är en snäll person som bryr sig om andra personer.

Jag tycker man kan göra något bra och betydelsefullt bara en gång och vara hjälte för dagen. Du behöver inte dagligen rädda människor för att betraktas som hjälte för om du skulle rädda livet på en människa så skulle du förmodligen alltid vara en hjälte i hans eller hennes ögon. Den hjälte jag ska berätta om är en hjälte som ingen annan kanske tycker är en hjälte men för mig är hon det. Jag ska nu berätta om en kväll som jag sent kommer glömma.

Jag och min bästa vän var ensamma hemma hos henne, vi hade lagat mat tillsammans och precis satt oss vid bordet för att äta. Det som hände nu kanske kommer låta overkligt, påhittat och konstigt men det är faktiskt helt sant. Jag stoppade in en potatis i munnen sen kände jag hur jag inte fick någon luft. Vad var det som hände? Jo självklart hade jag satt i halsen. Jag greps av panik och det var nu min hjälte fick rycka in.

Snabb som en vessla sprang Sophie runt bordet, drog upp mig ur stolen och knöt sina armar kring min mage. Hon började trycka in en lagom takt och till slut flög potatis ut ur munnen på mig. Jag fick ett hostanfall och kände mig sen väldigt lättad och tacksam över det som hade hänt.

Det kanske inte var lika häftig som när Robin Hood hjälpte de fattiga genom att sno i från de rika, eller när Batman flög genom staden för att stoppa skurkarna. Nej inte lika häftig men precis lika viktigt om ni frågar mig, hon räddade livet på mig och det tycker jag hon ska hyllas för. Från och med denna dagen så kommer hon alltid var en hjälte i mina ögon.

1 kommentar:

  1. Du bygger upp en spänning och pratar med värme om din vän! Härligt!

    SvaraRadera