fredag 7 oktober 2011

Heroes

Vad är en hjälte för er?

Är det när er favorithjälte gör det avgörande målet i den viktigaste matchen eller är det en stor, stark och stilig man med en superdräkt som har det lilla extra?

Alla kan nog hålla med mig om att en hjälte kan vara när man bland annat räddar liv, men man kanske inte tänker på att vissa offrar sitt eget liv också. De hjältar jag syftar på är brandmän som offrar sina liv för att rädda människor som är i livsfara och poliser som försöker få fast farliga kriminella för att vi ska få ett tryggt samhälle.

Läkare studerar flera år med låg inkomst och höga studiekrav för att kunna rädda våra anhöriga från sjukdomar som cancer, hjärtinfarkt, blindtarmsinfektion, helt enkelt alla de sjukdomar som finns i världen idag.

Tyvärr så uppskattas inte dessa hjältar lika mycket som de borde göra, så därför tycker jag att när vi människor klagar på dessa tjänstemän, ska vi tänka på att deras syfte; offrar sina egna liv för att rädda andras. Man kan tänka det som ett citat; offrar sina liv för att rädda andras.

Men hjältar behöver inte bara vara sådana som ''offrar sina liv för att rädda andras''. Hjältar är sådana som man ser upp till, dvs våra förebilder. En förebild kan vara fotbollsstjärnan som är kungen på planen eller popstjärnan som är sig själv utan att bry sig om omgivningens åsikter.

De största hjältarna av alla tycker jag är vår familj och vänner som ger råd och stöttar i vått och torrt. De räddar mitt liv genom att göra mig glad och de gör en anledning för mig till att gå upp på morgonen, fastän när jag ibland vill gå i ide som björnarna gör på vintern.

Om man ska säga min lilla sammanfattning om hjältar i verkliga livet är att de är förebilder. De är personer som offrar sina liv för att rädda andras, personer som man ser upp till och de som gör en anledning till att man vill gå upp ur sin underbara säng på morgonen.

Det finns massor av hjältar i film- och serievärlden som är på sina egna sätt, men det vanligaste är att man offrar sitt liv för att rädda andras. Min hjälte är en person som offrar sitt liv för att rädda andras, men han kanske inte är en person som man ser upp till eller en anledning till att ta sig upp på morgonen eftersom han är påhittad.

Denna hjälte är inte lika stark som Stålmannen, den som bär en superdräkt som Superman eller den som har superkrafter som Spiderman. Däremot är han modig som vågar vara i svärdkamper mot pirater, har en gullig personlighet och är riktigt snygg som alla tjejer faller för. Han är en smedlärling i staden Port Royal som får möta på pirater. Sedan visar det sig att han har piratblod innanför hans ådror som han har fått efter sin pappa. Han är också döpt efter honom. Kan ni gissa på vilken snygg pirat jag snackar om?

För er som inte förstår vem jag menar, så pratar jag om William Turner i Pirates of Caribbean. I början när han är smedlärling, är han blyg och artig man som har en förälskelse på guvernörens dotter Elisabeth Swan. Det är inte lätt för honom att vara kär i henne eftersom han tillhörde en klass lägre. Han visar att han är modig när han är i svärdkamp mot den skicklige piraten Captain Jack Sparrow. Jag tycker att han är hjälte som vågar stå emot denna pirat i denna strid. Fastän Turner saknar själva erfarenheten att vara i sådana strider, visar han att han är en bra krigare. William är lojal mot dem han bryr sig om och skulle göra allt för att rädda dem, speciellt Elisabeth. Denna hjälte bevisar detta när Port Royal blir attackerade av Captain Barbossa och hans crew. William riskerar sitt liv när han är i strider mot odödliga skelettvarelser för att rädda de andra i staden. Han bevisar att han är en hjälte som offrar sitt liv för att rädda andras.

Jag kanske har tjatat om detta i skallen på er, men jag vill slutligen säga att tänk på de hjältar i vardagen som offrar sina liv för att rädda andras, fortsätt att ha förebilder som fotbollsstjärnan eller popstjärnan och tänk på att de största hjältarna av alla i din omgivning är din familj och vänner som gör din dag, tack för mig!

1 kommentar:

  1. Din inledning ditt tal och ditt framförande är bättre än din avslutning! Talet som helhet fungerar och du framförde det med självsäkerhet och glädje. Bra jobbat!

    SvaraRadera